תביעות ליקויי בניה מקבלן

Last Updated on נובמבר 1, 2014 by משרד

תביעות בנושא ליקויי בניה  מוגדרות כתביעות ‘אי התאמה’ שבין המפרט לממכר. אי התאמה כאשר לדוגמא, הוזמן כיור X הגיע כיור Y או כלל לא הותקן או אי התאמה בין מפרט תקין למפרט לקויי (הותקן מעקה שאינו עומד בתקן הגובה הנדרש או חומר הבידוד אינו עומד בתקן וכתוצאה מכך קיימת רטיבות בקירות). במאמר זה נעמוד על מרבית הדרישות שעל הדייר לקיים על מנת שתביעתו בגין ליקויי בניה מהסוג של אי התאמה בין מפרט תקין ללקויי תצלח.

ראשית, עו”ד לתביעת ליקויי בניה יגיש תביעה מסוג זה תוגש לבית המשפט המוסמך בהתאם לשווי התביעה. נדגיש כי תביעות ליקויי בניה מורכבות בד”כ מ 2:

  1. הליקויים בגינם מוגשת התביעה
  2. עוגמת נפש שנגרמה בעקבות אותם ליקויים

כבר נפסק רבות בתחום זה והיטיב לתאר זאת השו’ א’ רובינשטיין: עסקינן ב”עניין רע”, כמשמעו בספר הספרים (קהלת ה’, י”ג) רֶכֶש בית על-ידי המשיבים 2-1 מן המערערים, מהלך שראשיתו תקוה וסופו אכזבה. (עא 8068/11).תביעת ליקויי בניה

הדייר שרוכש את הדירה מעוניין לקבל אותה תקינה וכמובן בהתאם למפרט שהוסכם. ומה כאשר אין מפרט שעליו הוסכם. החוק מחייב את הקבלן לבנות את הממכר לפי התקן. כלומר התקן מציב דרישת מינימום ובהתאם הדירה תסופק. הקבלן יכול כמובן להוסיף על הדרישה הנ”ל אולם הוא אינו יכול להפחית ממנה.

תביעות ליקויי בניה – חובות הדייר

לאחר שגילה הדייר כי הדירה מכילה את כל הפריטים עליהם הוסכם, גילה הדייר כי יש רטיבות בקירות והודיע על כך לקבלן. במצב זה החוק מחייב את הקבלן לתקן את הליקוי הזה כל עוד אותו ליקוי מוגדר בחוק. יש לשים לב כי לפגם כללי שאינו מפורט בחוק יש אחריות לתקופה של שנה. חובת הדייר להודיע לקבלן על הפגם וכמה שיותר מהם מהרגע בו הוא גילה את הליקוי. ומה קורה כאשר מדובר בפגם שהתגלה רק לאחר תקופה שמחוץ לתקופת האחריות? בפסיקה כבר דובר רבות על פגם נסתר ופגם גלוי. מבחנים אלו יסייעו לביהמ”ש לקבל את הטיעונים שיציג הדייר לגבי המועד בו תחל ותפוג תקופת האחריות. אחריות נוספת שמוטלת על הדייר היא לאפשר לקבלן לתקן את הליקוי. חסימת האפשרות הזו בפני הקבלן עלולה להפחית עד מאוד את שווי החזר עלות התיקון כפי שיטיל ביהמ”ש על הקבלן.

תביעות ליקויי בניה – עמידה בדרישות פרוצדורליות 

החוקים נוקשים עד מאוד ומועדי ההודעה, תקופת האחריות בגין כל ליקוי/פגם נועדו להגן על הדייר ומצד שני גם ליצור איזון בינו ובין הקבלן.על מנת שלא יפגעו הקבלנים בצורה קשה מידי על ידי תביעות סרק, דרישותיהן הדווקניות של ביהמ”ש בקשר לפרוצדורה יוצרות סינון שרבים מהתובעים לא עומדים בו. על הדיירים הטוענים לליקויי בניה למלא באופן מוחלט אחר הדרישות הפרוצדוראליות לרבות הגשת חוו”ד מומחה ולעיתים אף ביקור של השו’ במקום, בהתאם יגבר הסיכוי להצלחתן.

  • צפיות3188
  • דירוג12345

Tags:

!24h !24h

24 שעות

במקרים דחופים

03-6830068

 

© כל הזכויות שמורות 
המידע המוגש באתר AS IS ערוך לנוחיות המשתמש בלבד. אין לעשות כל שימוש בתוכן המוצג ללא קבלת אישור מראש ובכתב.

חלמיש עורכי דין
דוא"ל: office@halamish-law.co.il 
כתובתנו: קרליבך 10 תל אביב
קומה 2, מיקוד 6473001

טלפון:03-6830068 פקס:03-6830069

logo

מפת אתר
דילוג לתוכן

טופס פניה מיידית

    טופס פניה מהירה

    טלפון: